Abstract | SAŽETAK
Kozmetički proizvodi obuhvaćaju široku paletu proizvoda koji imaju važnu ulogu u ljudskim
životima. Svakodnevno ih koristi sve veći broj ljudi u svrhu čišćenja, njegovanja i
poboljšavanja izgleda, a potražnja za ovim proizvodima je svake godine sve veća. Riječ je o
proizvodima koji se svakodnevno koriste, te je iznimno važno potrošačima osigurati sigurnost
proizvoda te im pružiti potrebne informacije.
Kako bi se uredilo područje kozmetičkih proizvoda, donesena je jedinstvena Europska
regulativa koja detaljno propisuje stavljanje kozmetičkih proizvoda na tržište.
U ovom radu, opisani su specifični zahtjevi koje kozmetički proizvodi moraju ispuniti kako bi
se mogli uredno naći na tržištu, te utjecaj deklaracije na stavove korisnika ovih proizvoda.
Istraživanjem provedenim putem anketnog upitnika dobiveni su odgovori čijom analizom se
došlo do rezultata o informiranosti i stavovima potrošača o označivanju kozmetičkih proizvoda
u Republici Hrvatskoj.
CILJ ISTRAŽIVANJA
Transparentno označivanje sadržaja i svojstava proizvoda postaje ne samo regulatorno
obavezni dio stavljanja proizvoda na tržište nego i uvjet njegove dobre percepcije od strane
potrošača te utječe na njihov pozitivan stav o kvaliteti proizvoda i njegovoj upotrebi.
Cilj rada je dati pregled obaveznih informacija o proizvodu prilikom stavljanja kozmetičkog
proizvoda na tržište te putem on-line upitnika ispitati u kojoj su mjeri prosječni potrošači u RH
upoznati s podacima koji trebaju biti deklarirani na proizvodu, koliko su im ti podatci važni
prilikom odabira proizvoda te nedostaju li im neki podatci na deklaraciji za procjenu kvalitete
proizvoda.
METODE ISTRAŽIVANJA
Za prikupljanje relevantnih podataka pretraživana je literatura, te izvješća i smjernice vodećih
regulatornih tijela i agencija na području kozmetičkih proizvoda. Pretraživanjem su odabrani
najrelevantniji članci koji su potom obrađeni i uvršteni u rad.
Ključne riječi koje su korištene prilikom pretraživanja su: „kozmetički proizvod“,
„označivanje“, „regulativa kozmetičkih proizvoda“, „sigurnost“, „tvrdnje“, „stavovi
potrošača“.
Kako bi radu mogli pridonijeti i dobivanjem uvida u stavove i uvjerenja potrošača o podacima
na deklaraciji, provedeno je anonimno on-line anketiranje potrošača u RH. Upitnik je kreiran
korištenjem Google Forms alata te su istim alatom obrađeni prikupljeni podatci. U anketi je
sudjelovalo 105 ispitanika sa područja Republike Hrvatske.
Ispitanici su bili odabrani iz privatnih i poslovnih kontakata s ciljem da se time dobije što
reprezentativniji uzorak. Upitnik je poslan ispitanicima odabranim bez ograničenja, putem
elektroničke pošte sa zamolbom daljnjeg prosljeđivanja ankete.
REZULTATI
Rezultati su prikazani kroz regulatorni aspekt i kroz analizu rezultata dobivenih u anketi.
Kozmetički proizvodi su regulatorno uređeni na nivou Europske Unije, tako da sve zemlje
članice imaju usklađenu regulativu. Čitav proces razvoja kozmetičkog proizvoda od prvotne
formulacije do stavljanja na tržište gotovog proizvoda i njegovog daljnjeg praćenja i prijave u
slučaju nuspojava je reguliran i određen zakonom.
Analiza rezultata ankete dala je uvid o važnosti informacija o proizvodu krajnjem potrošaču.
Dobiveni rezultati su pokazali da 75 % ispitanika čita deklaraciju proizvoda. Gotovo 45 %
ispitanika će proizvod na kojem ne mogu naći traženu informaciju, zamijeniti nekim drugim,
na kojem je naveden traženi podatak.
ZAKLJUČAK
Kozmetički proizvodi su velika skupina proizvoda koji se svakodnevno koriste te je iznimno
važno potrošačima osigurati sigurnost proizvoda i sve potrebne informacije. Regulativa je
propisana i uređena, ali se kontinuirano nadopunjuje. Obaveza proizvođača je udovoljiti
zahtjevima postavljenim kroz regulatorni okvir. Njime su određeni zahtjevi za proizvodnju, ali
i uvjeti prije stavljanja na tržište, kao i praćenje proizvoda koji je već na policama trgovina.
Marketinško oglašavanje je jedan od načina komuniciranja s potrošačem, međutim i ovdje je
potrebno slijediti regulativu i dozvoljene načine komunikacije. Analiza stavova potrošača
može biti ključna prilikom oblikovanja marketinške kampanje. |
Abstract (english) | SUMMARY
Cosmetic products include a wide range of products that play an important role in human lives.
An increasing number of people use them every day for cleaning, nurturing and improving the
appearance, and the demand for these products is growing every year. Since these are products
that are used every day, and it is extremely important to ensure the safety of consumers and
provide them with the necessary information.
To regulate the field of cosmetic products, a single European regulation has been adopted,
which prescribes in detail the placing of cosmetic products on the market.
This paper will describe the specific requirements that cosmetic products must meet to be
properly found on the market, and their impact on the attitudes of users of these products. The
survey provided results on consumer information and their attitudes about the labelling of
cosmetic products in Croatia.
OBJECTIVES
Transparent label of product content and properties becomes not only a legally obligatory part
of placing a product on the market but also a condition of its good perception by consumers
and affects their positive attitude towards product quality and its use.
The aim of this paper is to provide an overview of mandatory product information when placing
a cosmetic product on the market and through an online questionnaire to examine the extent to
which average consumers in Croatia are familiar with the data labelled on the product, how
important these data are when choosing a product, whether they lack some information on the
product label.
METHODS
To collect relevant data, the literature was searched, as well as reports and guidelines of leading
regulatory bodies and agencies in the field of cosmetic products. The search selected the most
relevant articles, which were then processed and included in the paper.
The keywords used in the search were: "cosmetic product", "labelling", "cosmetic product
regulation", "safety", "claims", "consumer attitudes".
To be able to contribute to the work by gaining insight into the attitudes and beliefs of
consumers about the data on the label, an anonymous online survey of consumers in Croatia
was conducted. The questionnaire was created using the Google Forms tool and the collected
data were processed with the same tool. 105 respondents from Croatia participated in the
survey.
Respondents were selected from private and business contacts to obtain as representative
sample as possible. The questionnaire was sent to the selected respondents without restriction,
via e-mail with a request to further forward the survey.
RESULTS
The results are presented through the regulatory aspect and through the analysis of the survey
results. Cosmetic products are regulated at the EU level, so that all member states have
harmonized regulation. The entire process of cosmetic product development from the original
formulation to the placing on the market of the finished product and its further monitoring and
notification in case of side effects is regulated and determined by law.
The analysis of the survey results provided insight into the importance of product information
to the consumer. The obtained results showed that 75% of the respondents read the label of
product. Almost 45% of respondents will replace a product on which they cannot find the
requested information with another one, on which the requested information is stated.
CONCLUSION
Cosmetic products are a large group of products that are used every day and it is extremely
important to provide consumers with product safety and all the necessary information. The
regulations are prescribed and regulated, but they are continuously updated. It is the obligation
of the manufacturer to meet the requirements set through the regulatory framework. It
determines the requirements for production, but also the conditions before placing on the
market, as well as monitoring the product that is already on store shelves. Marketing
advertising is one of the ways to communicate with the consumer, however, here too it is
necessary to follow the regulations and permitted ways of communication. Analysing
consumer attitudes can be crucial when designing a marketing campaign. |